متاسفانه تخلفات در اینگونه خریدها و نیز خریدهای اینترنتی، بسیار رخ میدهد؛ مشتری در نهایت کالایی را دریافت میکند که یا بسیار کم و یا اصلا تطابقی با آنچه انتخاب کرده ندارد. در این روزهای پایانی سال، برخی از مردم، در پی تغییر وسائل منزل و نوسازی آن هستند. یکی از کالاهایی که معمولا برای خرید آن اقدام میشود، سرویس مبلمان است. اما اخیرا تعداد زیادی شکایت در مورد غش در معامله، مانند مخدوش بودن کالایی که تحویل گرفته شده، رخ داده است. بسیاری از خریداران مبلمان که با چنین مشکلی مواجه شدهاند، میگویند علاوه بر اینکه فروشندگان حاضر به تعویض نشده و یا یکی دوماه بعد، پول آنان را پس دادهاند که در عمل دیگر با آن پول نمیشود، همان مبلمان را خرید، اتحادیه صنف مبلسازان، نیز از پاسخ به تلفنهای مکرر آنان خودداری کرده است.
برای بررسی این مشکل، «فراز» با علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران، تماس گرفته است.
آقای عباسی، مشتریان بازار مبل، که با مشکلاتی مواجه شدهاند، معترضاند که نمیتوانند برای شکایت با اتحادیه تماس تلفنی برقرارکنند، دلیل این عدم پاسخگویی چیست؟
در قانون، روش حل اینگونه اختلافات مشخص شده است. خریدارانی که با چنین مشکلاتی مانند گرانی و معیوب بودن کالا مواجه میشوند و از طرف فروشنده، تغییر واصلاحی صورت نمیگیرد، باید با مدارک خرید و فاکتور و مدارک شخصی، به اتحادیه مراجعه کرده و فرم درخواست کارشناسی را پرکرده و پرونده تشکیل بدهند تا ما بتوانیم برای بررسی مشکل، به منزل آنها کارشناس بفرستیم. کارشناس ما پس از بررسی مشکل و درست بودن آن، نتیجه را مکتوب کرده و ما آنرا به تعزیرات ارسال میکنیم و در نهایت قاضی است که در مورد این مشکلات تصمیم خود را علام میکند. در مورد دیر شدن و یا عدم تحویل کالا هم عملا اتحادیه کاری نمیتواند بکند و خریدار باید با مدارکش به شورای حل اختلاف مراجعه کند.
یعنی مورد دیرکرد و یا عدم تحویل کالا، اساسا به اتحادیه مبلسازان ربطی ندارد؟
نه به ما ربطی ندارد؛ چون در قانون مشخص شده که در چنین مواردی باید به مرجع قضایی و شورای حل اختلاف مراجعه کنند.
پس اگر باید خریدار به شورای حل اختلاف مراجعه کند،عملا وظیفه اتحادیه در این میان چیست؟
همانطورکه اشاره کردم وظیفه ما به بعد از دریافت کالا مربوط میشود، اگر فردی کالا را بخرد و به منزل ببرد و ببیند کالایی نیست که سفارش داده یا کالا معیوب و مخدوش است، باید با مدارکی که به آنها اشاره کردم به اتحادیه مراجعه کرده و درخواست کارشناسی کند.
چرا باید حتما این شکایت به صورت حضوری باشد؟
ببینید هیچ مرجعی، حتی مراجع قضایی نمی توانند بدون حکم وارد منزل کسی بشوند. ما هم ناچاریم برای بررسی مشکلی که در کالا وجود دارد کارشناسی به منزل خریدار بفرستیم، پس از نظر قانونی ما نمیتوانیم بدون درخواست شاکی و فرم درخواست کارشناسی که توسط او امضا شده، کارشناسی به منزل وی بفرستیم، بنابراین حضور خریدار شاکی و ارائه مدارک و پر کردن فرم درخواست کارشناسی حتما الزامی است.
در صورتی که کارشناس با بررسی مبلمان مخدوش و معیوب، به این نتیجه رسید که ادعای خریدار درست است، مشتری وارد چه پروسهای میشود؟
نتیجه این کارشناسی، به تعزیرات ارسال میشود و از اینجا به بعد، وظیفه تعزیرات است که مشکل را حل کند. اما بازهم اشاره میکنم که بدون حضور در اتحادیه و ارائه مدارک و تشکیل پرونده با فرم درخواست کارشناسی، نمیتوانند مورد خود را پیگیری کنند. چون فرستادن فردی، حتی یک کارشناس به خانه مشتری، نیازمند تشریفات قانونی است واتحادیه نمیتواند فقط با یک تلفن، فردی را به منزل خریدار بفرستد. خریدار حتما باید به صورت حضوری در اتحادیه و با ارائه فاکتور و مدارک شناسایی خودش، پرونده تشکیل دهد.
چرا نتیجه کارشناسی به تعزیرات ارسال میشود و اتحادیه خودش به فروشنده متخلف اخطار نمیدهد و آن برخورد نمیکند؟
چون با وجود مراجع قانونی مانند شورای حل اختلاف و تعزیرات، ما قدرت اجرایی نداریم. ما فقط بهعنوان واسطه بین خریدار شاکی و مراجع قانونی، کارشناسی و بررسی انجام داده و سپس مدارک را دراختیارآن مراجع میگذاریم و قاضی با بررسی پرونده، نتیجه را اعلام میکند!
این خبر تکمیل میشود
هشدار جدی پزشکان و متخصصان عفونی
بررسی دو گروه فیکنیوز
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک
اتحادیه یعنی یکی از همکاران که توسط بقبه انتخاب شده